W dzisiejszym odcinku Zrób to sam zobaczymy w jaki sposób wymienić własnoręcznie łożyska kół przednich w polonezie z hamulcami LUCASA.
Potrzebne narzędzia:
- standardowy zestaw narzędzi do wymiany koła,
- klucz ampolowy 8,
- klucz 12 (albo 13) do odkręcenia szpilek trzymających tarczę,
- klucz 27,
- młotek duży (około 0,5kg lub nieco więcej),
- młotek mały (np 100g) nie konieczny lecz przydatny,
- wybijak lub pręt z ostrą krawędzią do wybijania bieżni łożysk,
- klocek drewniany,
- punktak lub inne narzędzie do zaklepania nakrętki,
- wskazane posiadanie imadła lub jakiegoś zamiennika np w postaci dwóch klocków drewnianych.

Demontaż piasty koła przedniego:
1. Zdejmujemy koło z zachowanie warunków bezpieczeństwa analogicznie jak przy wymianie. Dobrze jest podeprzeć samochód pod belką silnika.
2. Za pomocą małego młoteczka obstukujemy dwie śruby trzymające jarzmo hamulca po wewnętrzenj stronie zwrotnicy.
3. Za pomocą klucza ampolowego odkręcamy śruby mosujące jarzmo i zdejmujemy zacisk hamulca. Nie musimy rozkręcać przewodów hamulcowych to odpadnie nam odpowietrzanie. Stanowczo też odradzam naciskanie na hamulec.
4. Kluczem 12(lub 13) odkręcamy szpilki mocujące tarczę hamulcową do piasty i zdejmujemy tę tarczę.
5. Małym młoteczkiem zbijamy dekiel na ośce piasty.
6. Kluczem 24 odkręcamy nakrętkę kontrującą piastę na na ośce. NALEŻY PAMIĘTAĆ ŻE PRAWE KOŁO MA LEWY GWINT NA OŚCE (odkręca się zgodnie ze wskazówkami zegara).
7. Zdejmujemy piastę z ośki.

Demontaż łożysk:
1. Po zdjęciu piasty umieszczamy ją na imadle lub innym temu podobnym elemencie.
2. Za pomocą wybijaka i dużego młotka wybijamy bieżnię łożyska, która aktualnie znajduje się na dole patrząc na piastę. Powinno ono wystawać nieznacznie ponad podtoczenie w piaście.
3. Z wewnętrznej strony piasty mamy poza bieżnią łożyska również uszczelniacz i pierścień dystansowy. Przy okazji wybijania wewnętrznej bieżni powinno się wszystko po kolei wysunąć.
4. Wybijanie polega na równomiernym uderzaniu po przeciwległych stronach bieżni. Posługując się tarczą zegara można powiedzieć tak: 12, 6, 3, 9, 12 itd… Należy uderzać delikatnie w sposób taki aby bieżnia zsuwała się równomiernie, inaczej będzie się klinować.

Montaż łożysk:
1. W pierwszej kolejności wbijamy bieżnie łożysk. Za pomocą małego młoteczka przez drewniany klocek uderzamy w bieżnię analogicznie jak przy wybijaniu. Przy odrobinie wprawy można pominąć drewniany klocek lub mały młoteczek i posłużyć się dużym.
2. Jak już bieżnia w całości zagłębi się w piaście bierzemy starą bieżnię łożyska i za jego pomocą dalej wbijamy nową bieżnię. Jak i ona się schowa pomagamy sobie wybijakiem.
3. Bieżnie wbijamy do końca, do podtoczenia w piaście. Starą niepotrzebną bieżnię wybijamy spowrotem.
4. W następnej kolejności po wewnętrznej stronie piasty wkładamy pierścień dystansowy.
5. Smarujemy bieżnię wewnętrznego łożyska dużą ilością smaru.
6. Wkładamy resztę wewnętrznego łożyska do piasty tak aby wcisnęła się w smar. Następnie z zewnątrz dokładamy smaru tak aby było go sporo ale aby otwór na ośkę był przelotowy.
7. Wbijamy uszczelniacz i wciskamy pod niego tyle smaru ile wejdzie.

Montaż piasty koła przedniego:
1. Nakładamy, nasmarowaną od wewnątrz, piastę koła na ośkę i wpychamy ją maksymalnie głęboko.
2. Smarujemy bieżnię zewnętrznego łożyska smarem tak aby zatkać otwór pomiędzy ośką a piastą.
3. W smar wkładamy resztę zewnętrznego łożyska i całość zasmarowujemy na równo smarem.
4. Zakładamy podkładkę kontrującą na ośkę piasty.
5. Stopniowo dokręcamy nakrętkę kręcąc ciągle piastą. Muszą się ułożyć nasze nowe łożyska.
6. Za pomocą szpilek mocujemy tarczę hamulcową do piasty. Z zamontowaną tarczą będzie nam łatwiej wyregulować luz na łożyskach.

Regulacja luzu łożyska:
1. Dokręcamy nakrętkę do rozsądnego oporu tak aby piasta przestała się obracać.
2. Stopniowo odkręcamy nakrętkę aż do uzyskania luzu. Cały czas staramy się kręcić piastą.
3. Czynność powtarzamy kilkukrotnie aby mieć całkowitą pewność o prawidłowym ułożeniu łożysk.
4. Po kolejnym dokręceniu do oporu cofamy nakrętkę o 1/4 obrotu i sprawdzamy luz. Piasta powinna poruszać się bez oporu i nie mieć żadnych luzów poosiowych lub poprzecznych.
5. Właściwie wyregulowana piasta z tarczą hamulcową powinna bez problemów i zgrzytów wykonać kilka pełnych obrotów.
6. Po uzyskaniu całkowitej pewności, że luz jest OK i nie wyczuwamy żadnych nieporządanych ruchów, za pomocą punktaka lub innego wąskiego narzędzia zaklepujemy nakrętkę na nacięciach ośki piasty. Należy robić to dokładnie aby nakrętka nie odkręciła się w czasie jadzy.

Nie mam całkowitej pewności co do regulacji luzu bo do tego potrzeba jest nieco wyczucia. Sam osobiście składam łożyska na czuja dobierając luz doświadczalnie.

Montaż pozostałych elementów zawieszenia:
1. Młotkiem nabijamy kapsel na piastę koła.
2. Przykręcamy jarzmo hamulca do zwrotnicy.
3. Montujemy koło.

Metoda na wyrobioną piastę.
Osobiście zdażyło mi się, że piasta prawego koła była wyrobiona. Bieżnia wewnętrznego łożyska poruszała się swobodnie w piaście i wyjąć można ją było rękoma bez większego wysiłku. Z racji że było już sobotnie popołudnie to musiałem coś kombinować. Za pomocą trzech pasków blachy wyciętych ze starych żyletek wbiłem na sztywno bieżnię łożyska w piaście. W przypadku redukowania luzu potrzebne są conajmniej trzy blaszki rozmieszczone symetrycznie. Bieżnia powinna wbijać się z oporem jak przy dobrej piaście.

Pozdrawiam

Bocian_s#313