Jako że 1.4 16v nie było wystarczające plus jakieś 285tyś przebiegu padła decyzja o wymianie. Mimo iż 1.4 do końca w dwie osoby lekko uzyskiwał poniżej 11s do 100,
Zaczynamy

Ostatnie wskazania licznika i zaczynamy

1,4 jeszcze na miejscu

Zaczynamy rozkręcanie wszystkiego

Gdy już silnik mamy poza autem możemy zając się przekładką potrzebnego osprzętu.
Na pierwszy ogień idą
-pokrywa zaworów (inaczej usytuowane wyjścia, oraz ta z poloneza jest wyższa)

-trójnik wody (oryginalny z rovera będzie wadził o przegrodę)

-wspornik filtra oleju (przestrzegam przed pokusa zmiany czujnika oleju, ja zmieniając
przedobrzyłem co objawiało się wyciekiem i unieruchomieniem auta na dłuższy czas. Czujnik z poloneza ma mniejszy próg zadziałania. Kontrolka zapala się wcześniej i dużo później gaśnie. Oryginalny z rovera reaguje dużo później przy starcie i zaraz po zgaszeniu silnika zapala się.)

-mocowanie alternatora (kompletne wraz z łapą, gdyż rover ma altek wystawiony bardziej ku przodowi co się wiąze z jednym rowkiem na kole więcej)

-dla tych którzy nie chcą się bawić w ciasnote pod maską do zmiany zalicza się również koło pasowe (dwu biezniowe bez przeróbek się nie mieści, chyba ze mamy plusa )

Jeśli przekładamy stary blok K16 na nowy pierwszym problemem będzie łapa od strony wydechu. Bloki te mają inne nadlewy i łapa nie będzie pasowała, nie ma co na siłę dokręcać.

Stary blok

Nowy blok

Miejsca pokazane należy delikatnie zeszlifować, oraz w tych miejscach należy łapę silnika również zeszlifować. Po takim zabiegu łapę można śmiało przykręcić

Kolejnym problemem jest łożysko igiełkowe w wale. Rovery z racji bardzo krótkiego wałka sprzęgłowego nie posiadają takiego udogodnienia.

Wymiary zew 14 wew 10 długość 13
W tym miejscu gorące podziękowania dla kolegi AndrewS’a za zdobycie małego ustrojstwa

Co by nie było za różowo łożysko po zewnątrz ma 14mm a miejsce w wale 13,8 wiec te 2 dziesiątki trzeba jakoś zebrać. Polecanym sposobem jest rozwiertak. Można również użyć gwintownika i najzwyczajniej gwint zerwać a resztę delikatnie zrównać papierkiem ściernym.
Gdy już nabijemy łożysko możemy dokręcić docisk sprzęgła
Ostatnia szansa by pospawać pomalować coś w komorze silnika. U mnie kolektor wydchowy wypalił dziurkę nie wiedzieć czemu.

Jeżeli nie zdjęliśmy dwu bieżnikowego koła bo marzy nam się wspomaganie (czytaj ja) przeróbek ciąg dalszy.
Jako ze nadwozie w miejscu mocowania skrzyni ma 3 otwory na podłużnicy zatem
Plan A cofniecie skrzyni, jednak skrajny otwór okazał się nie gwintowany, zatem
plan B odkręcamy osłonę miski olejowej. Zaczep przedni do holowania i od belki odkręcamy blachę to wszystko trzymającą. Tuz nad dolnymi śrubami przeprowadzamy cięcie i skracamy ją po skończonej pracy wygląda jak kawałek korownika ? teraz wystarczy pomalować i zakręcamy ?
ilość miejsca miedzy kołem a belką nie wystarcza nawet by wcisnąć tam pasek(do tej czynności potrzeba 2 osoby, jedna pcha silnik druga wkłada pasek )

Pamiętać należy iż pasek 4 rowkowy zakładamy na rovki od strony silnika 1 po zewnątrz zostawiamy wolny. Inaczej pasek efektownie przy uruchomieniu wyskoczy spod maski.
Pozostałe różnice
– mocowanie czujnika PWK jest węższe i osłona do końca go nie zasłania, oraz mocowany jest aby na jedną śrubkę a nie jak w polonezach na 2. jest miejsce by nawiercić ale po co
Teraz pozostaje nam wszystko poskręcać do kupy i cieszyć się polonezem 1,6 rover.

Niestety moim przypadku strzegło 190mm potrafi się ślizgać. Zostało założone stare w stanie bardzo średnim. Nie zostało wymienione gdyż?..(tu planowana jest kolejna modyfikacja w aucie ale o tym później)

Użyte materiały
5l oleju Stell 5W-40 ? 200zł
Filtr oleju filtron 19zł
Filtr powietrza filtron 26zł
Klucze nasadowe torx 35zł (niezbędny jest E8 do odkręcenia sprzęgła, a większość zestawów kończy się na E10 :/ )
Uszczelka kolektora ssącego 25zł
Uszczelka kol wydechowego 18zł
Pasek Continental 24zł
Silnik 16k4 rover z 97 roku ?
Polonez Caro 1,4 rover 95r ?

Silnik do tej pory działa na elektronice od 1,4
Dlatego pracuje na kole od poloneza rovera. Oryginalne koło od tego silnika różni się znacznikami dla PWK co uniemożliwiło by uruchomienie tegoż silnika.
W niedługiej przyszłości silnik dostanie większe wtryskiwacze oraz szereg przeróbek by go poprawnie wykarmić.

Miłego SWAPa

Van#1860