Poślizg niezaplanowany to zarzucenie lub ślizganie się samochodu przez kierowcę. Niezaplanowany poślizg jest wiec zaskoczeniem dla kierowcy w danej sytuacji na trasie. Najważniejsze jest natychmiastowe odczucie poślizgu i objęcie go kontrola już w jego początkowej fazie. Jednakże nikt nie potrafi z pełnym spokojem i rozwaga zapanować nad przypadkowym poślizgiem, jeżeli nie posiada nabytej umiejętności jazdy poślizgiem. W dodatku umiejętność ta powinna być w dużym stopniu zautomatyzowana. Gdy tak nie jest, raptowny i niespodziewany uslizg wozu wywołuje u kierowcy w mniejszym lub większym stopniu uczucie strachu. Ten stan psychiczny jest niebezpieczny dla kierowcy gdyż ten włącza fałszywy odruch, jakim jest raptowne hamowanie.

1. Wejście w zakręt ze zbyt dużą prędkością.
Dla każdego auta istnieje teoretyczna górna granica szybkości, z jaka można przejść dany zakręt, nie wylatując z trasy. Kierowca jednak często, będąc jeszcze dość daleko od tego maksimum (górna granica) a wiec mogąc przejść zakręt prawidłowo, wylatuje z trasy. Na przykład jadąc z góry nabrał zbyt dużej prędkości i na dole stoku wszedł zbyt szybko w zakręt, który się zacieśnia. Przestraszony, odruchowo nacisnął na hamulec i wóz wpadł w poślizg.
Jak się wtedy ratować?
-natychmiast puścić hamulec
-od razu ponownie przyhamować (bez blokowania kół!!!) z równoczesnym energicznym i mocnym sekretem kierownica w kierunku zakrętu (skręt kierownicą powinien o ułamek sekundy wyprzedzić hamowanie)
-wóz powinien lecieć bokiem, w tym momencie należy nacisnąć pedał gazu z natychmiastową kontrą kierownicą (w kierunku od zakrętu)
-tej kontry nie wolno przetrzymywać i natychmiast trzeba lżej, ale energicznie, skontrować w przeciwnym kierunku. Wszystkie ruchy kierownica powinny być wykonane z wyczuciem, lecz równocześnie zdecydowanie, energicznie i krotko. Dotyczy to wszystkich kontr i przeciwkontr coraz krótszych, aż do całkowitego wyprostowania i uspokojenia wozu.
-przez cały czas dawkować gaz na wyczucie, zależnie od uslizgu wozu.
Przy opisanych manewrach nie ma zasadniczej różnicy miedzy przednim a tylnim napędem

2. Samochód wchodzi w kryty zakręt i napotyka nawierzchnie żwirową. Przód wozu wpada w poślizg.
Co powinien zrobić kierowca?
-ująć gazu!!! energicznie powiększyć skręt kierownicy w kierunku do zakrętu, z natychmiastowym mocnym dodaniem gazu, aby spowodować czterokołowy poślizg boczny, ustawiający auto bokiem. To dotyczy tylnionapędowca.

Przy napędzie przednim powiększyć skręt kierownicą i przyhamować z wyczuciem, celem postawienia autka bokiem; przy dużej wprawie i silnym aucie przyhamować mocno z równoczesnym dodaniem gazu (hamowanie lewa noga).
-wóz powinien lecieć bokiem, w tym momencie należy nacisnąć pedał gazu z natychmiastową kontrą kierownicą (w kierunku od zakrętu)
-tej kontry nie wolno przetrzymywać i natychmiast trzeba lżej, ale energicznie, skontrować w przeciwnym kierunku. Wszystkie ruchy kierownica powinny być wykonane z wyczuciem, lecz równocześnie zdecydowanie, energicznie i krotko. Dotyczy to wszystkich kontr i przeciwkontr coraz krótszych, aż do całkowitego wyprostowania i uspokojenia wozu.
-przez cały czas dawkować gaz na wyczucie, zależnie od uslizgu wozu.

Czego zależy unikać w normalnej jeŹdzie przy podchodzeniu do zakrętu, żeby przejść go prawidłowo i żeby nie nastąpił drastyczny poślizg?
-nie wchodŹ zbyt szybko w zakręty mało widoczne lub utrudniające należytą ocenę trasy. Pamiętaj, że dla szybkiego pokonania zakrętu i tak najistotniejsze jest wyjście z niego, a nie szybkie wejście
-nie hamuj, gdy wchodzi w zakręt. Bezpieczniej wejdziesz i pokonasz zakręt mając nawet większą prędkość i utrzymując gazem auto na trasie. Moment puszczenia hamulca już w zakręcie i natychmiastowe skręcenie kierownicą do zakrętu mogą spowodować zachwianie auta i niebezpieczny, niezaplanowany poślizg.

Jaski#040