W przypadku powaznego uszkodzenia systemu sterowania, sterownik przechodzi na rezerwowy system sterowania. Urzadzenie ECM przerywa wszystkie normalne funkcje i przechodzi na proste analogowe sterowanie wtryskiem paliwa, kontrolowane przez siec rezystorow zawartych w module „memcal”. Sklad mieszanki jest ustalony na lambda 0,8-0,9 co pozwala uniknac „wypadania” zaplonow i utrzymac zdolnosc jazdy samochodu.

Wylacza sie silnik krokowy zaworu IACV, a predkosc obrotowa silnika na biegu jalowym ustala sie na 1000 – 2000 obr/min. Przejscie na rezerwowy system sterowania kierowca moze poznac po nasteujacych objawach:
– zaswieca sie lampka kontrolna na tablicy rozdzielczej i swieci nieprzerwanie,
– spada moc silnika o okolo 20%,
– zwieksza sie predkosc obrotowa biegu jalowego do 1000-2000 obr/min,
– po wylaczeniu zaplonu kluczykiem silnik dalej pracuje przez krotki okres.
Dzieki wprowadzaniu do urzadzenia ECM programu diagnostycznego istnieje mozliwosc wykrycia i zidentyfikowania wadliwego dzialania systemu (np bledne sygnaly czujnika, uszkodzenie czunika lub niewlasciwe polaczenie miedzy zlaczami). Uszkodzenie systemu sterowania jest sygnalizowane zaswieceniem sie lampki „CHECK ENGINE” na tablicy rozdzielczej samochodu. Urzadzenie ECM oblicza kod usterki i zapamietuje je. Jezeli usterka samoistnie zaniknie, lampka gasnie, ale kod usterki pozostaje w pamieci ECM i mozna go zidentyfikowac za pomoca komputera PC z programem diagnostycznym FSO, jezeli komputer podlaczy sie do zlacza diagnostycznego ALDL.

Urzadzenie ECM nie ma systemu podtrzymujacego pamiec kodow bledow. Dlatego w przypadku wystapienia wadliwego dzialania nie nalezy odlaczac urzadzenia ECM ani akumulatora przed odczytaniem kodu usterki. W celu uruchomienia programu diagnostycznego nalezy:
– zatrzymac silnik i przekreczyc kluczyk w polozenie GO (silnik nie pracuje)
– zewrzec styki A i B zlacza ALDL (rys powyzej).
Lampka kontrolna na tablicy rozdzielczej zacznie blyskac przekazujac kody bledow. Kody bledow sa sygnalizowane 2 grupami blysku okolo 0,4 sek blysk i 0,4 sek przerwa. Grupy blysku sa oddzielone przerwa okolo 1,2 s. Kolejne kody sa przedzielone przerwa okolo 3 sek i sa powtarzane 3 krotnie. Sposob wyswietlania kodu przedstawiono ponizej na rysunku.

Po 3 krotnym wyswietlaniu kodu wlacza sie sygnalizacja nastepnej usterki. Zawsze pierwszy jest wyswietlany kod 12 sygnalizujacy brak impulsow walu korbowego, co jest oczywiste przy zatrzymanym silniku. W tabeli ponizej podane sa kody wyswietlane na ekranie komputera z programem FSO, oraz wyswietlanych przez lampke kontrolna i wyjasnienie przyczyny.

Kod bledu lampki kontrolnej Przyczyna Obraz na ekranie komputera:

12 Brak impulsow czujnika polozenia walu korbowego TDC MALFFLG1 10000000
13 Brak sygnalu czujnika tlenu EOS (sonda lambda) MALFFLG1 01000000
14 Zbyt wysoki sygnal czujnika temperatury plynu chlodzacego CTS MALFFLG1 00100000
15 Zbyt niski sygnal czujnika temperatury plynu chlodzacego CTS MALFFLG1 00010000
21 Zbyt wysoki sygnal czujnika polozenia przepusynicy TPS MALFFLG1 00001000
22 Zbyt niski sygnal czujnika polozenia przepusynicy TPS MALFFLG1 00000100
24 Brak sygnalu czujnika predkosci pojazdu VSS MALFFLG1 00000010
33 Zbyt wysoki sygnal czujnika cisnienia EMAP w kolektorze dolotowym MALFFLG2 00010000
34 Zbyt niski sygnal czujnika cisnienia EMAP w kolektorze dolotowym MALFFLG2 00001000
35 Uszkodzenie zaworu regulacji powietrza IACV (silnik krokowy) MALFFLG2 00000100
42 Brak impulsow odniesienia z modulu bezposredniego zaplonu DIS MALFFLG2 00000001
44 Zbyt niski sygnal czujnika tlenu EOS (sonda lambda) MALFFLG3 01000000
45 Zbyt wysoki sygnal czujnika tlenu EOS (sonda lambda) MALFFLG3 00100000
51 Wadliwe dzialanie modulu MEMCAL (pamieci EPROM) urzadzenia sterujacego ECM MALFFLG3 00010000
53 Zbyt duze napiecie zasilania urzadzenia sterujacego ECM (ponad 16,9V) – alternator MALFFLG3 00000100
55 Wadliwe dzialanie wewnetrzne urzadzenia sterujacego ECM MALFFLG3 00100001

FlasH #022